Leidinggeven, besturen, toezichthouden, managen, het vraagt kennis en vooral ook vaardigheid. Bovendien is iedere situatie uniek. Leren gaat dan ook om het vinden van jouw unieke governance kompas: jouw eigen instrumentenbox om te navigeren in vaak niet eenduidige situaties met niet eenduidige oplossingen. Het sociaal constructivisme gaat er, simpel gezegd, vanuit dat wij onze eigen werkelijkheid creëren. Als leider onderzoek je jouw impact op maatschappelijke vraagstukken en vertalen we deze naar concreet handelen. Daarbij spelen vier pijlers een rol: (wetenschappelijke) kennis, de eigen kennis en ervaring, de ervaring en kennis van collega’s en experts en de context waarin je werkt. Oftewel, evidence based werken. Het onwikkelaanbod is gericht op deze verschillende pijlers. Zo onderzoeken we jouw context en leer je deze zelf te onderzoeken door observatietechnieken.
Sophie heeft haar basiskwalificatie examinering voor het HBO. Ze is dus bevoegd om examens in het hbo af te nemen en beschikt over de kennis om een onderwijsprogramma te ontwikkelen dat leidt tot de gewenste competentieontwikkeling.
De genoemde trajecten leiden niet tot een examen of toets. Wel is het mogelijk per persoon te bepalen wat een gewenst resultaat zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld het afronden van de boardroom coaching met een gezamenlijk gesprek met de voorzitter van de raad van toezicht waarin de ontwikkelde competenties besproken worden.
Bovendien is Sophie aangesloten bij NVTZ als evaluator en bij de NVZD als intervisiebegeleider. De trajecten kunnen dus gebruikt worden voor het accreditatietraject van de NVZD en het traject Goed toezicht van de NVTZ.
Het kader voor goed bestuur dat wordt gehanteerd is gebaseerd op de wetenschappelijke inzichten vastgelegd in ‘Building a license to lead’ Bijloos, 2019. Het kader voor goed toezicht is ontwikkeld met toezichtexperts Mariëlle Rompa en Leo Schoots. Deze kaders zijn doorontwikkeld op basis van ervaringskennis. Sophie heeft de branchecode voor het hogeronderwijs meeontwikkeld en is vanuit verschillende rollen betrokken geweest bij de interpretatie en evaluatie van de governancecode zorg.
Begeleiding bestuurders vanuit governancekennis en coachingservaring.
Dit vanuit de rol van steward en critical friend en niet van beoordelaar of leraar.
Dit betekent dat we waarden en normen van de organisatie en bestuurder onderzoeken en als vertrekpunt nemen, dat we werken op basis van gelijkwaardigheid en in vertrouwen. Dat op basis van de ingewonnen informatie een spiegel kan voorhouden en de bestuurder ruimte krijgt voor het toetsen van de eigen visie en ‘blinde vlekken’.
In samenwerking met Bosman & Vos hebben we een jaarprogramma voor bestuurder ontwikkeld.
Onze missie: maximale impact in het maatschappelijke domein.
Als ervaren adviseurs van (directeur-)bestuurders in het brede sociaal en publiek domein, ervaren wij de uitdagingen die deze rol met zich meebrengt. In dit jaarprogramma kijk je samen met collega’s kritisch naar hoe jij maximale impact kunt maken: nu en in de toekomst.
Het programma is als volgt ingericht:
In het programma komen onderwerpen aan bod als leiderschapsstijl, organisatie-inrichting, gespreksvoeringtechnieken en onderliggende persoonlijke waarden en drijfveren. De groep bestaat uit vier tot tien bestuurders. Onze rol is het begeleiden, expertise inbrengen, faciliteren, samenstellen van de groep, organiseren en het zijn van sparringpartner.
Met Leo Schoots en Mariëlle Rompa ontwikkelde Sophie een kader voor goed toezicht gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en de gecombineerde ervaringskennis. Dit kader dient als uitgangspunt voor een programma waarin het kader goed toezicht wordt ‘doorleefd’.
Het programma duurt een jaar en omvat de volgende elementen:
Sophie is als evaluator verbonden aan het evaluatorennetwerk van de NVTZ. Bij het (bege)leiden van een gesprek, brengt Sophie verdieping aan door het stellen van de juiste vragen en door het perspectief van het gesprek te verbreden. Zo organiseerde Sophie een maandelijks gesprek tussen zorgbestuurders en zorgverleners over een dilemma van zorgbestuurders aan de hand van een filosoof. Bijvoorbeeld deze: Mag je en kan je fouten maken in de zorg? met filosoof Aristoteles als leidraad. Sophie is in staat om op respectvolle wijze lastige onderwerpen bespreekbaar te maken. Hierbij combineert zij technieken van het gespreksleiderschap (zoals moreel beraad) met inhoudelijke inbreng vanuit haar achtergrond. In de evaluatie van een raad van toezicht leidt deze combinatie tot uitdagende (existentiële) vragen en gesprekken en het vormgeven van mogelijke praktijkbestendige oplossingsrichtingen. In het bijzonder bij een ethische dialoog, koerswijziging, organisatieherinrichting, herijking van de rolvervulling als raad van toezicht of verschil van inzicht tussen de bestuurder en/of toezichthouders begeleid Sophie richting een goede weg voorwaarts.
Sophie begeleidt ook bij het ontwikkelen van een visie op toezicht en bij het ontwikkelen en evalueren van governance-stukken zoals statuten, reglementen, informatieprotocollen.
Op zoek naar een andere, verdiepende, manier om de jaarlijkse RvT evaluatie, het gesprek met de managers, de OR of CR of tussen bestuur en raad van toezicht vorm te geven? Moreel beraad is hiervoor zeer geschikt. Lees meer over het aanbod.
Reflecteren op het morele handelingskader (opvattingen over wat de goede uitkomsten, goede werkwijzen en goede motieven zijn) is voor bestuurders en toezichthouders net zo goed van belang als voor zorgprofessionals. Dit kan gezamenlijk met zorgverleners en/of binnen de bestuurskamer, tussen bestuurder en toezichthouders of gescheiden. Het is ook een manier om eens een ander gesprek met de OR of CR te voeren. Deze manier van reflecteren biedt verdieping, en is bovendien nuttig ter voorbereiding op beleidsplannen, implementatie van nieuwe wetgeving, als onderdeel van de jaarlijkse evaluatie en om elkaar beter te leren kennen. Graag begeleid Sophie Bijloos dit proces vanuit haar expertise. Maatwerk is uiteraard mogelijk.
Op zoek naar een boost voor je intervisiegroep? Sophie Bijloos heeft de ethische dialoog ontwikkeld als methodiek voor intervisiebegeleiding.
Met de Erasmus Universiteit is een dag ethiek en de ethische aspecten van (verander)management in ontwikkeling als onderdeel van de MHBA. Dit gaat om het stil te staan bij de vraag hoe morele besluitvorming plaats kan vinden en hoe je daar naar kunt kijken vanuit het grotere kader vanuit de filosofie. Dit valt in de module verandermanagement, om niet alleen te bespreken of we de dingen goed doen, maar ook of we nog de goede dingen doen. Ethiek van het management is ook als maatwerktraject af te nemen.
Maatwerkprogramma’s voor teambegeleiding in het maatschappelijk domein zijn mogelijk. Denk aan het samen nadenken over het bespreekbaar maken van waar het schuurt, afspraken maken hoe je met elkaar wilt samenwerken en komen tot een visie op samenwerking.
Governance kompas is een CRKBO geregistreerde instelling
info@governancekompas.nl
030-2378090
KvK nummer 74613383
Reknr NL21 INGB 0009 2569 34
Privacystatement
Algemene voorwaarden